Extra corona maatregel per 6 november

05 november 2021

Tijdens de persconferentie van afgelopen dinsdag 2 november zijn strengere coronamaatregelen aangekondigd. Daarbij zou de amateursport hard geraakt worden. Het plan om de coronapas in te voeren in de amateursport is gelukkig aangepast. De Tweede Kamer en het kabinet hebben geluisterd naar de bezwaren van de amateursport. Sporters en publiek bij buitensporten hoeven toch geen coronatoegangsbewijs (CTB) te laten zien. Echter, als zij de sportkantine of het clubhuis ingaan of op het terras plaatsnemen, is een CTB wel nodig voor iedereen van 18 jaar en ouder vanaf zaterdag 6 november. Dat geldt ook voor alle activiteiten op binnensportlocaties.

Voor ons als tennisvereniging betekent dit concreet dat er voor iedereen van 18 jaar en ouder een coronatoegangsbewijs (CTB) nodig is bij het betreden van de binnenruimtes en het terras. Iedereen die gebruikt maakt van het clubhuis of het buitenterras op de vereniging moet een CTB laten zien. Dit geldt voor alle binnenruimtes, dus ook de kleedkamers, toiletten en bestuurskamer.

Er wordt een uitzondering gemaakt voor mensen die op dat moment functioneel aanwezig zijn, zoals barvrijwilligers, toernooicommissieleden, tennisleraren enz. Zij hoeven geen CTB te tonen.

Daarnaast blijft het belangrijk om onderstaande bekende basisregels op te volgen:
•    Testen bij klachten: blijf thuis en laat je testen bij de GGD. Ook als je al gevaccineerd bent.
•    Bij een positieve test: blijf thuis en vermijd contact met anderen, ook als zij gevaccineerd zijn.
•    1,5 meter is een veilige afstand. Bescherm jezelf en anderen.
•    Schud geen handen.
•    Was vaak en goed je handen.
•    Hoest en nies in je elleboog.
•    Zorg voor voldoende frisse lucht en ventilatie in binnenruimtes

Natuurlijk hopen we dat er snel een positieve ontwikkeling plaatsvindt waardoor de maatregelen weer worden versoepeld.