Informatie jeugd

Informatie over de jeugd kan je inwinnen via [email protected]. Je kunt ook telefonisch contact opnemen met Gijs van Doorn voor meer informatie (0643224739).

De kinderen bij LTC Zelhem hebben wekelijks les van Jacco en mogen als lid ook gebruik maken van de tennisbanen op andere momenten. Dit kan samen met andere kinderen die lid zijn, maar ook met de ouders of verzorgers. Zij mogen namelijk een baan reserveren en hun ouders of verzorgers als introducé meenemen.

Naast de tennislessen en het vrij tennissen zijn er ook verschillende competities en toernooien waar de kinderen aan mee kunnen doen. Met als hoogtepunt het Padomazo toernooi waar een kind wedstrijdjes speelt samen met iemand die minimaal 15 jaar ouder is. Super gezellig.

Sinds 1 september 2023 zijn we overgegaan op een vernieuwd jeugdlidmaatschap. Meer informatie hierover kunnen jullie vinden door op deze link te klikken.

Tennislessen voor de jeugd

De lessen voor de jeugd worden in een pakket aangeboden van september tot eind juni. In deze periode worden 32 trainingen gegeven waarvan er 28 gegarandeerd zijn. Tijdens de schoolvakanties worden er geen lessen gegeven.

De lessen worden gegeven door onze professionele tennisleraar Jacco Koerselman. Jacco heeft het talent om de tennisslessen voor iedereen aantrekkelijk te maken. De lessen vinden plaats in een positieve sfeer waarbij er veel geleerd wordt. Piepjong of iets ouder, kinderen met veel balgevoel of kinderen die juist iets meer moeite hebben met de motoriek, Jacco weet het voor iedereen leuk te maken. Wij proberen het zo te regelen dat ieder kind wordt ingedeeld op zijn/haar niveau. Daarbij wordt er rekening gehouden met de richtlijnen van de KNLTB. Als Jacco het nodig vindt, kan de samenstelling van de groep aangepast worden.

Het is voor ieder nieuw jeugdlid mogelijk om gedurende het lesseizoen in te stromen in een bestaande lesgroep. Kinderen die willen proberen of tennis hun sport is, mogen drie keer gratis meetrainen. Na deze drie proeftrainingen kan je besluiten om aansluitend definitief lid te worden.

Tenniskids
De "jonge jeugd" krijgt les volgens het Tenniskids programma van de KNLTB.
Kinderen die voor het eerst gaan tennissen en gelijk beginnen op een groot veld verliezen snel hun interesse. De rally's zijn kort, de ballen stuiteren over hun hoofd en ze zijn het langste bezig met ballen rapen. Tenniskids is een stimulerend programma van de KNLTB dat speciaal is ontworpen voor kinderen.

Kinderen leren op een natuurlijke manier. Ze zijn nieuwsgierig, creatief en fantasierijk. Daarbij spelen ontdekken en verwonderen een belangrijke rol. Uit onderzoek blijkt dat vaardigheden als rennen, springen, balanceren, coordineren, gooien en vangen heel belangrijk zijn om tot een optimale sportontwikkeling te komen. Bij Tenniskids komen al deze vaardigheden aan bod.

De kleuren rood, oranje, groen en geel vormen de basis van de opbouw van Tenniskids. Deze kleuren staan symbool voor de verschillende fases die de kinderen doormaken.

Rood:
In deze eerste fase maken kinderen kennis met het tennisspel. Ze starten met het ontwikkelen van basisvaardigheden op het gebied van bewegen en coordinatie. Ze maken kennis met leuke activiteiten en ze spelen korte wedstrijden. Er wordt gespeeld op een mini-veld met de rode bal.

Oranje:
In de tweede fase van Tenniskids wordt gewerkt aan de verdere ontwikkeling. De kinderen leren nieuwe slagen en techniek die hen helpen om uiteindelijk te kunnen spelen op een grote baan. De wedstrijden worden langer. Er wordt gespeeld op drie-kwart veld met oranje ballen.

Groen:
Dit is de laatste fase in de voorbereiding op de "hele baan". De kinderen zijn groter en in staat om de hele baan te bestrijken. Techniek, tactiek en atletische vaardigheden worden verder ontwikkeld. Er wordt gespeeld op de hele baan met een aangepaste bal ( gele bal met groene stip)

Geel:
Normale bal, normale baan.

Elke kleur is een fase, en bij elke fase hoort een andere baangrootte, een balsoort en eigen puntentelling. Op deze manier wordt de juiste techniek aangeleerd, kun je al heel jong wedstrijdjes spelen, krijg je succeservaringen en plezier. We werken aan de algehele coördinatie en sportbewustzijn van het kind, dus meer dan alleen de ontwikkeling met het racket.