Aanleg padelbanen bij LTC Zelhem; stand van zaken

15 april 2023

Beste leden van LTC Zelhem,

De afgelopen maanden is de padelcommissie druk geweest met het voorbereiden van de aanleg van 2 padelbanen. Hiervoor heeft onze club vorig jaar het mooie bedrag van € 93.000 subsidie ontvangen. In de extra algemene ledenvergadering van 7 november 2022 is het voorstel voor de aanleg door de leden unaniem goedgekeurd.

Het hele proces start met het aanvragen van de vergunning bij de gemeente Bronckhorst en met informeren van onze drie buren. De buren van het park hebben een zienswijze ingediend vanwege mogelijke geluidsoverlast.

Voor ons betekende dit dat wij bij de vergunningsaanvraag onder andere een akoestisch rapport dienden in te leveren. Daarvoor hebben wij een gerenommeerd bureau ingeschakeld. De geluidsoverschrijding op de woning van onze naaste buren wordt daarin aangegeven. Ook wordt aangegeven welke maatregelen LTC Zelhem moet treffen om de overlast binnen de aanvaardbare grenzen te krijgen. Wij willen ook graag voor de buren de overlast natuurlijk minimaliseren. Het neerzetten van een geluidsabsorberende wal bleek dan vereist. Helaas een flinke extra kostenpost voor de club.

Om binnen de grenzen van het oppervlak waarover wij de erfpacht hebben te blijven, was de enige optie de banen aan te leggen op de plaats van de huidige minibaan. Dit is echter wel heel dicht bij de dichtstbijzijnde buurman.

Verder bleek na onderzoek dat in het verleden op het erfpachtgedeelte de bestemming ‘tennisbanen’ is gelegd en dat is geen padel. Nu wil de gemeente eerst dat we de bestemming wijzigen om problemen te voorkomen. Dit is helaas een procedure die weer veel tijd vraagt. De aanvraag voor bestemmingsplanwijziging wordt nu voorbereid en gaat dan mee in het veegplan van oktober 2023 waarover de Raad in december 2023 beslist. Bij toekenning van de vergunning hopen we dan in het voorjaar 2024 de padelbanen te kunnen realiseren.

Direct bij de aanvraag voor bestemmingsplanwijziging vragen wij een uitbreiding van het perceel onder erfpacht zodat wij meer mogelijkheden hebben om de padelbanen te situeren op een andere plaats dan waar de minibaan nu is (verder weg van de naaste buur). Ook hebben we dan ruimte om de zonnepanelen grondgebonden te plaatsen. De vergunning die hiervoor vereist is, gaat ook gelijk mee in deze aanvraag.

Kortom, niet gedacht dat er zoveel hobbels op de weg naar padel zouden komen maar we zetten door. We blijven onze uiterste best doen om padel bij onze vereniging te kunnen aanbieden.

Jullie zijn weer ‘bijgepraat’. Wordt vervolgd!

De padelcommissie Els Nijdam, Ben Wentink, Alfred Memelink, Henk Voorend.