KNLTB Voorjaars competitie 2022

05 april 2022

Beste competitiespeler,
Vanaf 1 april start de competitie 2021. Om de competitie zo goed mogelijk te laten verlopen hebben we een aantal punten voor jullie op een rijtje gezet.

De digitale ploegopgave
Het is verplicht om voor aanvang van de wedstrijd het digitale ploegen-uitwisselingsformulier in te vullen. Deze wordt m.b.v. de KNTLB-ledenpasjes gecontroleerd. Voor de wedstrijd bepaalt elk team de opstelling. Deze teamopstelling wordt vervolgens vóór aanvang van de wedstrijden ingevoerd op MijnKNLTB. Zodra beide aanvoerders de teamopstelling definitief hebben bevestigd worden de namen en speelsterktes van de spelers overgenomen in het uitslagenformulier en zichtbaar voor iedereen.

Gedurende een speeldag kunnen uitslagen tussentijds worden ingevoerd door de aanvoerders. Tijdens de speeldag kunnen uiteraard ook wijzigingen in de teamopstelling worden doorgevoerd, bijvoorbeeld wanneer een speler geblesseerd is. Deze wijzigingen kunnen worden ingevuld bij het invoeren van de uitslagen.

De uitleg van de digitale ploegopgave is te zien in de volgende video: https://youtu.be/UAqJn7Q9kik In deze video zie je hoe het digitale wedstrijdformulier er uit ziet. Het formulier ondersteunt aanvoerders door direct de speelsterktes te tonen en te rangschikken op basis van speelsterkte (eerst enkel, dan dubbel). Vanzelfsprekend kunnen dames niet worden opgesteld in herenpartijen en vice versa. De optie 'Geen speler beschikbaar' is bedoeld voor walk-overs of wanneer teams niet voltallig komen opdagen.

• De aanvoerder is verplicht om in het enkel- en dubbelspel de spelers in volgorde van afnemende speelsterkte op te stellen. De speelsterktes staan vermeld in het spelersprofiel op MijnKNLTB.nl (N.B. Hierbij geldt de speelsterkte en NIET de actuele rating.)
  • Alle partijen moeten voor aanvang van de eerste partij op dit digitale ploegenuitwisselingsformulier worden ingevuld.
  • KNLTB ledenpasjes zijn verplicht! Mocht er van een speler geen ledenpas aanwezig zijn, dan kan de tegenstander de partij opeisen. Dit wordt al bij de ploegenuitwisseling geconstateerd en als opgave genoteerd op het wedstrijdformulier. Bij constatering achteraf, is een protest indienen niet meer mogelijk.
  • Als de ploegenuitwisseling en controle is gebeurd kunnen de wedstrijden beginnen. Als er tijdens de wedstrijden veranderingen plaatsvinden (bijv. door een blessure), zorg dan dat je alle afwijkende afspraken vastlegt op papier met ondertekening door beide aanvoerders. Als je dit niet doet kun je later ook niets claimen. Bij het invullen van de  uitslagen kunnen dan de nieuwe namen ingevuld worden.
  • Het competitiereglement en het wedstrijdbulletin (met alle officiële regels voor de competitie) is na te lezen op knltb.nl en MijnKNLTB.

Verkort spelen in alle dubbelpartijen
In alle dubbelspelpartijen wordt de beslissende wedstrijdtiebreak (10 punten) toegepast. Een wedstrijdtiebreak wordt gespeeld op het moment dat in een dames-, heren-, of gemengd dubbel de stand één set gelijk is. Winnaar van die beslissende tiebreak - en daarmee ook van de partij - is de dubbelcombinatie die het eerst tien punten behaalt op voorwaarde dat er een verschil is van twee punten. Deze tiebreak vervangt de beslissende laatste set en dient in MijnKNLTB ingevoerd te worden als zijnde bijvoorbeeld 10-6 of 11-13. Wanneer in een poule twee of meer teams met een gelijk aantal winstpunten zijn geëindigd, dan geldt deze beslissende tiebreak bij het bepalen van de eindstand als een set met games (1-0 of 0-1).

Thuiswedstrijden

• Het team is op de afgesproken tijd aanwezig.
  • De aanvoerder stelt zich voor als aanvoerder bij de tegenpartij.
  • De aanvoerder gaat met ander thuisspelend team in overleg welke banen gebruikt worden. Standaard gereserveerd zijn baan 1 en 2.  Bij 2 teams thuis ook baan 3 en 4.
  • Ieder team zorgt zelf voor ballen. Deze dienen te zijn goedgekeurd door de KNLTB. (zie site KNLTB). Er moeten minimaal zes nieuwe ballen worden gebruikt per speeldag.
  • De aanvoerder van het ontvangende team is verplicht om direct na afloop van de wedstrijd de uitslagen in te voeren op MijnKNLTB.nl
  • De aanvoerder van het bezoekende team is verplicht om, voor het verlaten van het park, de digitaal ingevoerde uitslagen op juistheid te controleren.
  • Handleiding voor het invoeren van de uitslagen is te vinden op MijnKNLTB onder het kopje uitslagengedelegeerde. Hier vind je ook een digitale versie van het wedstrijdbulletin.

Uitwedstrijden

• De aanvoerder dient zelf te kijken op mijn KNLTB naar de aanvangstijd van de wedstrijd, de tijd waarop men aanwezig moet zijn en de baansoort. De gegevens worden uiterlijk 8 dagen voor de speeldag gepubliceerd op de site.
  • De aanvoerder moet bij uitwedstrijden voor het verlaten van het park de door de tegenpartij ingevoerde uitslagen controleren op juistheid.

Regelgeving bij regen

• De wachttijd bij slechte weersomstandigheden is één uur. Zowel bij aanvang van de wedstrijd als bij onderbroken partijen.

Invallers
Omdat de regels wat betreft invallen soms wat ingewikkeld zijn, willen we als vereniging, om boetes te voorkomen, dat alle mogelijke invallers bij ons worden gemeld. Wij kijken dan of het invallen binnen de regels van de KNLTB valt en geven dan wel of niet akkoord. Mocht dit niet op deze manier verlopen, dan is de vereniging niet aansprakelijk en zullen eventuele boetes door het team zelf moeten worden betaald. Ook voor het mee zoeken naar een invaller kun je ons benaderen.

KNLTB goedgekeurde ballen: http://www.itftennis.com/technical/balls/approved-balls.aspx

Voor alle vragen en/of onduidelijkheden kun je altijd contact opnemen met de VCL
We wensen jullie een sportieve en gezellige competitie toe.

Iris Maalderink 06-44380861
Caroline Lebbink  06-28926549